Wat kost een personal trainer?

Zo kies je een geschikte trainer en betaal je de juiste prijs

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
mm
man met fitness touwen en vrouw die push-ups doet

Hoeveel kost een personal trainer? Deze vraag krijg ik regelmatig in de gym en via mijn fitness blog. Het antwoord hoe duur personal training is, hangt af van verschillende factoren. In dit artikel laat ik je zien wat een personal trainer doet, wat de voordelen ervan zijn en of het wat voor jou is.

Uiteraard ga ik ook in op de prijzen van een personal trainer. Daarbij is het goed om eerst te weten hoe personal training sessies eruit kunnen zien. Deze verschillen namelijk nogal in duur en opzet, wat natuurlijk invloed heeft op de kosten ervan.

Inhoudsopgave

Wat doet een personal trainer?

Wat een personal trainer voor je doet is eigenlijk heel simpel: de trainer is er een hele sessie 100% voor jou alleen. Het is echt één-op-één begeleiding bij het fitnessen of sporten. Met zijn of haar professionele fitness achtergrond kan een personal trainer je helpen bij het opzetten van een schema, het bedenken van nieuwe oefeningen, het geven van voedingsadvies en begeleiding bij het uitvoeren van de fitnessoefeningen.

#1 Hulp bij het opzetten van een schema

Of je nu een beginner bent of al jarenlang traint, je kunt altijd hulp gebruiken bij het opzetten van een schema met fitnessoefeningen. Er gaat nog een stap aan vooraf: het stellen van een doel.

Is het je doel om af te vallen en moet je dus gewicht verliezen of wil je juist groter groeien en moet je een periode bulken? Dat is allesbepalend voor je schema en ook voor je voeding. Een personal trainer kan je helpen om je doel te bepalen en aan de hand daarvan een schema te bedenken met oefeningen.

Een gevarieerd schema bevat doorgaans verschillende rijtjes met oefeningen. Als je bijvoorbeeld drie keer per week traint, dan heb je voor dag 1 schema A, dag 2 schema B en voor dag 3 schema C. Zo zorg je ervoor dat je niet steeds precies dezelfde oefeningen doet en je spieren ook steeds opnieuw prikkelt met nieuwe bewegingen.

#2 Bedenken van nieuwe oefeningen

Zelfs met mijn jarenlange ervaring met fitness, vind ik het lastig om steeds weer nieuwe oefeningen te bedenken. Gelukkig biedt een personal trainer uitkomst en kan hij of zij altijd weer iets nieuws voor je bedenken.

Als je met een vast schema werkt dan is het goed om na een week of 12 à 16 alsnog nieuwe oefeningen in je schema op te nemen. Je kunt een personal trainer zelfs vragen om een compleet nieuw schema op te stellen, ook al heb je misschien je (gewichts)doel nog niet bereikt.

Nieuwe oefeningen zijn belangrijk omdat je spieren gaan ‘wennen’ aan de trainingen die je doet. Zelfs als je drie of vier verschillende schema’s per week afwerkt. Om je spieren het niet te makkelijk te maken en ze opnieuw te prikkelen, is het goed om af en toe de oefeningen te veranderen.

personal trainer vrouw die man begeleidt die push-ups doet

#3 Voedingsadvies voor groei of afvallen

Fitnessoefeningen zijn slechts één deel van het trainen, voeding is andere maar minstens zo belangrijke onderdeel. Of je nu wilt aankomen of afvallen, je bent wat je eet en dus kun je altijd goed voedingsadvies gebruiken.

Een personal trainer kan je adviseren hoeveel calorieën je per dag nodig hebt om je doelen te bereiken. Je kunt ervoor kiezen om elke dag evenveel calorieën in te nemen, of ervoor kiezen om op trainingsdagen net iets meer te kunnen eten omdat je dan ook meer verbrandt.

#4 Begeleiding in de gym

Een personal trainer die begeleiding geeft in de gym klinkt misschien voor de hand liggend. Toch wordt het voordeel van één-op-één-coaching vaak onderschat. Als je in een gewone sportschool je oefeningen afwerkt, is er altijd wel iemand van de gym die rondloopt en kijkt of alles goed gaat. Maar daar blijft het bij.

Een personal trainer die jouw doelen kent, jouw schema zelf heeft opgesteld én je begeleidt, weet exact wat jij nodig hebt. Geen enkele personal training is hetzelfde, het is altijd maatwerk op de persoon die getraind wordt.

Daarnaast weet een trainer hoe de oefeningen het beste uitgevoerd kunnen worden. Van nature kiest je lichaam de weg van de minste weerstand, wat ervoor zorgt dat je bewegingen al snel niet helemaal correct uitvoert. Met daardoor kans op blessures en het minder optimaal trainen van je spieren.

personal trainer met sporter die push-ups doen

Met de begeleiding van een goede trainer in de gym verzeker je jezelf ervan dat je alle fitnessoefeningen juist uitvoert en zo de beste progressie behaalt. En je hebt altijd een back-up, denk bijvoorbeeld aan bankdrukken waarbij je de stang met gewicht ineens niet meer omhoog krijgt… dan is hulp dichtbij! Dat maakt ook dat je altijd net wat verder durft te gaan dan wanneer je alleen zou trainen.

#5 Mentale begeleiding

Begeleiding door een personal trainer gaat niet alleen over de fysieke oefeningen, maar ook het mentale stuk. Je kunt bijna altijd meer herhalingen doen dan je denkt. Nu is het al fijn dat er een trainer naast je staat die je kan opvangen als het mis dreigt te gaan, maar hij of zij kan je ook helpen te geloven in je doelen en oefeningen.

Trainen om af te vallen of gespierder te worden is nooit een rechte lijn. Zowel je gewicht als je kracht zullen schommelen gedurende de tijd. En na drie maanden intensief sporten nog geen zichtbaar resultaat? Dat is heel normaal. Je doelen bereik je niet van de ene op de andere dag, dat kost wat tijd dus laat je hierin ook mentaal begeleiden door een personal trainer.

Is personal training iets voor mij?

Of personal training iets voor jou is, kan ik natuurlijk niet voor je bepalen. Ik kan je wel vertellen hoe het met al vanaf het begin heeft geholpen bij het fitnessen. De eerste twee jaar dat ik in de sportschool te vinden was, deed ik dat zonder professionele begeleiding. Ik viel enorm af omdat ik dacht dat ik niets meer mocht eten om in shape te komen. Iedereen om me heen stelde de apparaten veel zwaarder in dan ik dat deed en ik merkte maar geen vooruitgang.

Totdat ik besloot om een personal trainer te nemen. Een professional die mij hielp om mijn doelen scherp te krijgen, voedingsadvies gaf en mij elke training me net iets meer liet doen dan ik zelf ooit gedacht had te kunnen. Met al snel veel zichtbaardere resultaten.

Lees ook verderop de aandachtspunten waar je op moet letten bij het kiezen van een personal training. Scroll naar beneden voor mijn tips.

Voordelen van een personal trainer

De voordelen van een personal trainer samengevat:

  • Professionele begeleiding bij de oefeningen
  • Altijd een stok achter de deur om te gaan trainen
  • Mentale coaching zodat je meer uit jezelf haalt
  • Advies over voeding, slaap en herstel

Wat kost een personal trainer per uur?

Benieuwd wat een personal trainer per uur kost? De prijzen lopen nogal uiteen en de sessies verschillen in lengte. De ene hanteert trainingen van 30 minuten, de ander biedt sessies van driekwartier of een uur aan. Dat maakt het vergelijken van de prijzen knap lastig. Laten we dus kijken naar prijzen per uur.

De kosten van een personal trainer variëren tussen de 25 en de 100 euro per uur. Dat de tarieven verschillen komt door diverse factoren:

#1 Ervaring bepaalt de prijs van personal trainer

De ervaring van een personal trainer bepaalt voor een groot deel zijn of haar tarief. Is de trainer net klaar met zijn opleiding en traint-ie in z’n vrije tijd wat kennissen, dan zal het uurtarief wat lager liggen. Kies je voor een ervaren personal trainer, dan zul je jouw portemonnee wat verder moeten opentrekken.

Er zijn ook trainers die de sterren coachen en zij kunnen hele hoge tarieven vragen. Personal trainers van bekende Nederlanders rekenen al snel 900 euro per maand voor 2 uurtjes per week fitnessen.

#2 Locatie: gym of thuis

Je denkt bij een personal trainer misschien direct aan een iemand met een eigen gym. Je hebt echter ook trainers die bij je thuis komen of met je meegaan naar een andere sportschool en je daar begeleiden.

Als je een trainer naar je huis laat komen heeft diegene natuurlijk reistijd wat de kosten verhoogt. Kies je voor een coach die in een sportschool werkt, dan kan hij/zij veel meer mensen achter elkaar te trainen wat de prijs ten goede komt.

#3 Alleen vs. samen trainen

We hebben het steeds gehad over personal training als één-op-één-coaching. Je kunt vaak ook kiezen voor een duo PT, dat wil zeggen dat je samen met een vriend(in) gaat sporten met een personal trainer. Dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kosten, want die kun je direct door tweeën delen.

#4 Aantal sessies per week

Het aantal sessies per week heeft invloed op de prijs van personal training. De meeste trainers bieden een extra PT-les per week goedkoper dan de eerste. Dit komt doordat in de prijs van 1x per week vaak ook eigenlijk je abonnement bij die gym zit, zoals je dat normaal ook bijvoorbeeld bij een Basic-Fit betaalt.

#5 Combinatie met groepslessen

De meeste gyms bieden ook een combinatie aan van personal training en zelf trainen of in kleine groepjes. Vaak zijn die groepslessen of individueel trainen tegelijk met andere mensen alsnog onder begeleiding van een personal trainer. Doordat er dan meerderen op hetzelfde moment kunnen trainen, liggen de kosten van zo’n sessie een stuk lager dan wanneer het een één-op-één-training is.

Hier moet je op letten bij het kiezen van een trainer

Nu je weet wat een personal trainer kost en er zelf een wilt, dan is het goed om op de volgende zaken te letten:

  • Persoonlijke klik: Personal training is meestal één-op-één-begeleiding. Een goede klik met de trainer is dan wel zo fijn. Vraag dus altijd een proefles aan om niet alleen de gym te ontdekken, maar ook je klik met de trainer.
  • Zijn de kosten normaal: Vraag altijd vooraf hoeveel je personal trainer kost en wat je dar precies voor terugkrijgt. Houdt daarbij de range aan van 25 tot 100 euro per uur als ‘normaal’. Doordat veel trainers met sessies van minder dan een uur werken, is het altijd goed om de prijzen om te rekenen naar het uurtarief.
  • Vraag anderen: Referenties van vrienden of buren zijn altijd handig. Als zij al lange tijd naar alle tevredenheid met een trainer sporten, kunnen ze je een goed beeld van hem/haar geven en zijn/haar aanpak. En misschien je wel samen met een vriend(in) gaan trainen.
  • Doe zelf onderzoek: Heb je een trainer op het oog? Google de naam, check de social media kanalen en bekijk of er recensies over die trainer zijn.