Kwark lekker maken? 7 tips voor de lekkerste kwark

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
mm
kwark lekker maken linksboven

Of je nu kwark neemt omdat je veel sport of omdat je gewoon gezond wilt eten, er zijn verschillende manieren om je kwark een stuk lekkerder te maken. Want soms kan de kwark wat zuur smaken of is het vrij droog, zeker als je een hele bak van een halve liter in één keer leeg eet.

Ik krijg in de gym vaak de vraag van sporters hoe ze kwark lekkerdere kunnen maken. Tijd om ervaringen met jou te delen. Hier vind je de 7 beste tips die ik heb uitgeprobeerd.

Kwark en eiwitten

Kwark wordt veel gegeten door sporters en mensen die aan fitness doen. Waarom? Omdat kwark boordevol eiwitten zit, die goed zijn voor spieropbouw en spierherstel.

Grappig feitje: Wist je dat kwark eigenlijk een soort kaas is? Een heel verse kaas en wit van kleur, daarom dat de Fransen het ook wel ‘fromage frais’ of ‘fromage blanc’ noemen. Handig om te weten als je naar Frankrijk op vakantie gaat en wel aan je dagelijkse hoeveelheid eiwitten wil komen. 

Een gemiddelde bak kwark van 500 ml bevat tussen de 40 en 50 gram aan eiwitten. Afhankelijk van je lichaamsgewicht en dagelijkse behoefte, is dit al een flink aantal van de benodigde eiwitten.

Magere, halfvolle of volle kwark?

Als je in de supermarkt voor het koelschap met kwark staat, zul je zien dat er veel soorten zijn: magere, halfvolle en volle kwark. Het verschil zit in de hoeveelheid vet. Magere kwark kan helemaal vetvrij zijn, dus met 0% vet. Aan volle kwark daarentegen is room toegevoegd dat natuurlijk best veel vetten bevat. Zo bevat een bak volle kwark van 500 gram al snel 40 gram vet.

Vind je de smaak niet lekker of is de kwark te droog?

Naturel kwark, zoals bijvoorbeeld Skyr van Arla of de magere Franse kwark van Albert Heijn zijn zuivel zonder smaakje. Daarnaast is het soms ook erg droog om te eten. Veel mensen vinden dit niet lekker. “Smaak is een luxe” zei mijn personal trainer altijd, maar ik begrijp het goed als je het wat smakelijker wilt maken.

Daarom volgen hier ingrediënten die ik de afgelopen maanden heb uitgeprobeerd.

Tips voor lekkere kwark

Wil je makkelijk je kwark wat smaakvoller maken? Probeer dan eens een of meerdere of de volgende 7 tips:

1. Fruit toevoegen

Gezond en lekker is het toevoegen van vers fruit aan je kwark. Mijn favorieten zijn: aardbeien, banaan, frambozen, blauwe bessen, mandarijn, perzik, gele kiwi. Afhankelijk van het seizoen kun je kiezen welk fruit beschikbaar is of het goedkoopste is.

Met aardbeien en mandarijn maak je de kwark lekker zoet. Kiwi kan je kwark heel zuur maken, daarom koop ik nooit die groene maar alleen nog maar de gouden of gele kiwi. De zogeheten kiwi gold heeft een zoete smaak. Die zoetigheid krijg je ook met perzik.

Blauwe bessen geven niet heel veel smaak aan je kwark, maar zijn wel super gezond. Dit fruit bevat anthocyaan wat goed is voor je hart- en bloedvaten; het bevordert de doorbloeding van je bloedvaten. Omdat er niet heel veel smaak aan zit, raad ik je aan blauwe bessen te combineren met ander fruit.

Tip: Koop fruit uit het diepvriesvak in de supermarkt. Dit is vaak goedkoper dan vers fruit maar zeker niet minder van kwaliteit. Fruit uit de vriezer wordt vaak direct na het oogsten ingevroren, waardoor het thuis bij het ontdooien nog super vers is. 

Diepvriesfruit kun je daarnaast eten wanneer jij wilt. Je loopt dus niet het risico dat je verse fruit bederft. Let wel op dat je het fruit op tijd ontdooit, anders wordt het kauwen van je fruit in de kwark een heel harde taak.

Samengevat de lekkerste fruitsoorten voor in je kwark:

  • Aardbeien
  • Banaan
  • Blauwe bessen
  • Frambozen
  • Kiwi gold
  • Mandarijn
  • Perzik

2. Noten toevoegen

De echte fitboys en fitgirls doen noten in hun kwark. Lekker en ook weer heel gezond. Ondanks dat noten voor een groot deel uit vet bestaan, zijn het wel gezonde vetten. Het is ook daarom dat het Voedingscentrum een handje noten, zo’n 25 gram, per dag adviseert.

Er zijn veel noten die geschikt zijn om door je kwark te doen. De lekkerste vind ik: amandelen, cashew, macadamia, pinda’s en walnoten. Je kunt ook hazelnoten kopen, maar daar ben ik zelf allergisch voor.

Tip: Let op dat je altijd ongezouten noten koopt. Je kwark wordt er niet lekkerder op als je gezouten pinda’s of cashewnoten toevoegt. Daarnaast is teveel zout niet goed voor je bloeddruk.  

Geen idee welke noten je lekker vindt? Of heb je geen zin om alle noten los te kopen? Er zijn ook verschillende notenmixen te koop.

Ik bestel altijd de notenmix van Body & Fit. Het fijne is dat zij ook een notenmix voor in je kwark hebben zonder hazelnoten, handig als je allergisch bent voor die specifieke noot.

3. Zaden en pitten

Zonnebloempitten en pompoenpitten zijn ook aanraders om door je kwark te roeren. Mocht je -net als ik- het verschil tussen die twee niet zo goed kennen: zonnebloempitten zijn wat zachter en pompoenpitten hebben een wat harder omhulsel. Maar beide zijn heerlijk van smaak en voedzaam.

Een aparte vermelding voor chiazaad, wat ook wel gezien wordt als een superfood. Niet alleen een goede toevoeging aan je kwark, maar ook lekker in smoothies of in een shake. Chiazaad heeft een vrij neutrale smaak, daarom kun je het ook het beste combineren met andere noten, zaden en pitten.

Kijk na het eten van chiazaad even goed in de spiegel, want die kleine zwarte zaadjes blijven nogal makkelijk tussen je tanden zitten. Da’s niet zo’n mooi gezicht als je daarna lachend weer de straat op gaat of een meeting in moet.

Tip: Heb je wat over? Je kunt de pitten ook door een salade mengen voor een lekkere bite en afwisseling in smaak.

4. Muesli

Muesli wordt wel gezien als ontbijtproduct, maar je kunt het heel goed op ieder moment van de dag door je kwark doen om het lekkerder te maken. Vaak bevat de mix aan havervlokken, wat muesli eigenlijk is, al gedroogd fruit. Mocht je het nog smakelijker willen maken, dan kun je altijd nog vers fruit toevoegen.

Let op dat muesli doorgaans zo’n 8 tot 13 gram suiker bevat per 100 gram muesli. Als ik muesli koop, dan kies ik voor de variant met 0 toegevoegde suikers. 

5. M&M’s

Haha dit moet een grap zijn? Nee, echt waar: M&M’s en kwark is een heel lekkere combinatie. Eigenlijk is alles met chocolade lekker en dit maakt het tot een heerlijke smaaksensatie. 

Tip: Crunch een aantal M&M’s met pinda’s (die gele zak) en roer het de vermalen snoepjes door je kwark. Zo maak je in feite je eigen McFlurry, met veel eiwitten. Let wel op met de suikers in de M&M’s, dus gebruik het met mate als toevoeging aan je kwark. 

6. Voeg wat limonade toe

Een slimme en simpele manier om je kwark lekkerder te maken is door wat limonadesiroop door je kwark te roeren. Dat geeft een heerlijke smaak en zorgt vooral bij de wat drogere kwark voor een fijnere structuur.

Tip: Je wilt natuurlijk zo gezond mogelijk eten, dus kies limonadesiroop zonder suiker. Dan heb je wel de lekkere smaak maar geen extra calorieën.

7. Kwark met een lekker smaakje

Kom je er niet uit of heb je geen zin om iets extra’s toe te voegen aan je kwark? Dan kun je altijd nog gaan voor een variant met een smaakje. In het koelschap van je supermarkt vind je er heel veel, zoals met de smaken perzik, sinaasappel, bosbes, mango of banaan.

Houd er wel rekening mee dat al deze smaakvarianten (toegevoegde) suikers bevatten. 

Tip: Het is belangrijk om je kwark goed gekoeld te houden. Ook als je een kwark met een lekker smaakje hebt, kan het alsnog wat zuur worden als het product niet goed gekoeld staat. Zorg er dus voor dat je koelkast lekker koud staat.

Conclusie

Ik hoop dat je nu voldoende inspiratie hebt opgedaan om je kwark lekkerder te maken! Mijn favoriet is een combinatie van vers fruit en wat noten en pitten. Het lekkerst vind ik dan aardbeien, notenmix en wat chiazaadjes om het ook nog mooi te laten ogen.

Het belangrijkste blijft de basis: eiwitrijke kwark. Alles wat ik toevoeg, naast de zoete aardbeien, zijn noten die vaak ook weer veel eiwitten bevatten. Zo maak ik kwark niet alleen gezond, maar ook lekker.

Tip: Nog meer eiwitten nodig? Voeg een schepje eiwitpoeder toe aan je kwark en roer dit goed! Als je een eiwitpoeder met bijvoorbeeld een vanille- of chocoladesmaakje hebt, maak je de kwark niet alleen extra eiwitrijk, maar ook nog lekkerder.

eiwitrijke recepten boek

Krijg jij elke dag voldoende eiwitten binnen?

Laat je spieren maximaal herstellen én groeien met deze eitwitrijke recepten.

Download direct het receptenboek!