Hoe buik droog trainen?

Gemiddelde leestijd: 7 minuten
mm
hoe droog trainen buik man met sixpack

Wil jij je buik droog trainen en vraag je je af hoe je een sixpack krijgt? Je bent niet de enige, maar ook niet de eerste die deze vraagt stelt. Gelukkig maar, want daardoor is er veel informatie over hoe je dat doel kunt bereiken.

Het is het ideale lichaamsbeeld van een man: een atletisch figuur met brede schouders, sterke armen en benen, een flink gespierde borskast en… een wasbordje. Maar hoe krijg je nu die zes blokjes (bij sommigen zelfs acht) bij je buik zichtbaar?

In dit artikel neem ik je mee in het hoe en wat van het droog trainen. Geen zin om te lezen, scroll dan direct naar beneden voor het Droog Trainen Protocol voor mannen.

Wat is het droog trainen van je buik?

Het droog trainen van je buik of je hele lichaam is meestal hetzelfde. Door intensief te sporten en goed op je voeding te letten, probeer je je vetpercentage zo laag mogelijk te krijgen.

Bij droog trainen val je ook af, het wordt daarom in de fitness ook wel ‘cutten’ genoemd. Afgeleid van het Engelse werkwoord ’to cut’ wat ‘snijden’ betekent. Dat is letterlijk wat je doet: je snijdt in je dagelijkse calorie-inname. Met als gevolg dat je afvalt en je meer spierdefinitie krijgt. Anders gezegd: het vetlaagje vermindert en je spieren worden zichtbaarder.

Een bekend cabaretier zei ooit dat hij ook een wasbordje heeft, maar dat de vuile was er nog op ligt. En in feite is dat bij alle mannen het geval: Iedereen heeft een sixpack, alleen zijn deze spieren niet direct zichtbaar door het buikvet dat ervoor zit.

Maar daar is wat aan te doen! En dat is het droog trainen van je buik.

Waarom je buik droog trainen?

Waarom zou je je buik droog trainen zodat er een sixpack ontstaat? Het is al eeuwenlang het toppunt van esthetiek, de schoonheid van een man wordt bepaald door zijn uiterlijk. Een gespierd lichaam is het beeld van een gezonde, vruchtbare man. En de sixpack is daarbij het meest in het oog springend.

Kijk naar de beeldhouwkunst in de middeleeuwen. Zelfs daar hadden beelden van mannen al een gespierd lichaam, inclusief een droog getrainde buik. Al zullen ze het destijds nog niet zo genoemd hebben ;-).

Ook in deze tijd staat een strakke buik met blokjes symbool voor schoonheid. Omdat veel mensen gefocust zijn op het uiterlijk, besteden ook veel mensen aandacht aan hun fysiek. Als je tegenwoordig wat likes wilt scoren op Instagram met je vakantiefoto’s, dan kan een sixpack niet ontbreken.

man met droog getrainde buik in zwembad

Hoe buik droog trainen?

Nu je weet wat het droog trainen van je buik is, is het tijd om te weten hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. De belangrijkste onderdelen van een plan voor een strakke buik zijn:

Cardiotraining

Het ‘cutten’ begint door te trainen. En als je wil afvallen dan is cardio daar de beste manier voor. Goede cardio-oefeningen zijn: fietsen, hardlopen, joggen en touwtje springen. Bij deze oefeningen gaat je hartslag omhoog en zal je lichaam ook vet gaan verbranden.

Houd er wel rekening mee dat je de cardio-oefeningen gedurende een half uur of langer moet volhouden per training om aanzienlijk wat calorieƫn te verbranden. Daar komt nog bij dat je buikvet echt als allerlaatste weg zal gaan, je moet dus echt doorzetten met het droog trainen om die blokjes goed zichtbaar te krijgen.

Krachttraining

krachttraining buikspieren

Om je buikspieren meer definitie te geven, om ze dus beter zichtbaar te maken, zal je ze ook moeten prikkelen. Voeg in je krachttraining meerdere buikspieroefeningen toe om die sixpack te ontwikkelen.

Goede oefeningen om je buikspieren te trainen zijn: crunches, situps, knee raises. Mijn persoonlijke favoriet zijn de Russian twists, die je zowel zonder als met gewicht kunt doen. Ga daarvoor met je billen op de grond zitten en houd je voeten voor je boven de grond. Vervolgens beweeg je je handen, die tegen elkaar aan zitten, naar links en rechts van je lichaam. Als je een gewicht tussen je handen klemt, ga je je buikspieren goed voelen!

Pas je voeding aan

Naast cardio- en krachttraining is voeding minstens zo belangrijk voor de manier hoe je je buik droog gaat trainen. Als je gaat cutten is het van belang om minder calorieƫn in te nemen dan je er op een dag verbrandt. Zo creƫer je een calorietekort, worden de vetreserves in je lichaam aangesproken en verbrand je vet.

Het doel is om je vetpercentage omlaag te brengen. Immers, zonder dat laagje vet worden je buikspieren duidelijk zichtbaar. Zorg dat je in je voedingspatroon gezonde vetten eet, gecombineerd met eiwitrijke producten.

Aanrader: Droog Trainen Protocol voor mannen

In bovenstaande stappen heb ik je verteld wat belangrijk is bij het droog trainen van je buik. Ik snap goed dat je misschien iets meer houvast nodig hebt in het proces om die sixpack ook daadwerkelijk te krijgen.

Als je op zoekt bent naar die houvast, dan raad ik je het Droog Trainen Protocol aan van coaches Henry en Rinus. Sinds 2013 helpen zij mannen online om hun ideale lichaam te bouwen waarbij de focus ligt op krachttraining, voeding en een gezonde levensstijl.

Het simpel te volgen protocol geeft je een methode om je vetpercentage te verlagen, inzicht in je dagelijkse calorieverbruik, uitleg over effectief trainen en hoe je vet kunt verliezen en tegelijk kunt blijven eten wat je lekker vindt.

buik droog trainen protocol

Begin vandaag nog met het droog trainen van je buik

Op naar een sixpack zonder jezelf uit te hoeven hongeren!

Ontvang direct het droog trainen protocol