Eiwitshakes kopen zinvol of onzin?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
mm

Je sport (veel) en probeert elke dag voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar je twijfelt of je daarvoor eiwitshakes moet kopen? Heel herkenbaar. In dit artikel vertel ik je wat eiwitshakes zijn, waarom je ze zinvol kunnen zijn en ontdek je zelf of een shake ook iets voor jou is.

Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitshakes bestaan uit poeder dat gemengd moet worden met water of met melk. Om beide bestanddelen goed met elkaar te mixen, wordt het vaak geshaket in een speciale beker. Vandaar ook de naam eiwitshake.

Het eiwitpoeder bestaat doorgaans uit natuurlijke bronnen van melkeiwitten, afkomstig uit voedsel als vlees, zuivel, vis en noten. Tegenwoordig zijn er ook plantaardige eiwitpoeders die gemaakt worden van soja of (split)erwten.

De meeste fabrikanten van eiwitpoeder leveren een maatschepje bij het poeder, zodat je altijd een afgemeten hoeveelheid eiwitpoeder kunt gebruiken in je shake.

Eiwitten of proteïne, wat is het verschil?

Online maar ook in de supermarkt of drogist zie je vaak de vermelding dat producten eiwitten of proteïne bevatten. Maar wat is nu het verschil tussen die twee? Het antwoord: geen. Eiwitten en proteïne zijn precies hetzelfde. De benamingen worden door elkaar gebruikt en betekenen hetzelfde.

Waarom zou ik eiwitshakes kopen?

Waarom eiwitshakes kopen? Laten we beginnen met het waarom van eiwitten.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten bestaan uit aminozuren en zijn een belangrijke bouwstof voor je lichaam en dan met name voor je spieren. Je hebt eiwitten (of proteïnen zoals je wil) nodig voor de opbouw en het behoud van je spieren.

Daarnaast dragen eiwitten bij aan sterke botten; voor kinderen om te groeien en voor volwassenen om ze sterk te houden. Ook geven eiwitten je energie, het is brandstof voor je lichaam.

Eiwitten voor spiergroei en -herstel

Doe je aan krachttraining dan is de behoefte van je lichaam aan eiwitten groter. Eiwitten helpen je lichaam te herstellen van de spierafbraak die je oploopt door het trainen.

Het is dus belangrijk dat je dagelijks voldoende eiwitten binnenkrijgt. Lukt dat niet met je normale voedselinname? Dan zijn eiwitshakes een heel handige en slimme aanvulling op je dieet.

Met ├ę├ęn shake krijg je al snel ruim 20 gram eiwit binnen met een relatief laag aantal calorie├źn van circa 100 kcal.

Hoeveel eiwitten heb ik per dag nodig?

De dagelijkse behoefte aan inname van eiwitten verschilt per persoon. Het is hoofdzakelijk afhankelijk van de intensiteit van trainen. Sport je niet, dan is de vuistregel ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Dat betekent dat iemand van 80 kilo circa 80 gram eiwitten per dag nodig heeft.

Train je regelmatig of meerdere keren per week intensief? Dan ligt je dagelijkse behoefte op 1,5 ├á 2 keer je lichaamsgewicht in grammen eiwit. Een persoon van 80 kilo heeft in dat geval zo’n 120 tot 160 gram eiwitten per dag nodig.

man met ontbloot bovenlijf met eiwitrijk eten in bakje

Veel producten bevatten van nature al proteïne. Het zit in dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en melk, maar ook in plantaardige voedingsmiddelen als brood (granen), rijst, pasta, peulvruchten en noten. Een dierlijk product dat veel eiwitten en weinig vetten bevat, is kwark. Lees hier de 7 tips om kwark lekker te maken.

Als je fanatiek fitnesst kan een eiwitshake een goede aanvulling zijn op je normale eten, om zo die aantallen van 120 tot 160 gram eiwitten per dag ook daadwerkelijk te kunnen halen. Je wil immers wel dat je spieren voldoende brandstof hebben om te groeien!

Wat is het beste moment om een shake te nemen?

Sommige sporters (zoals ik;) zweren erbij om direct na hun fitnesstraining een eiwitshake te nemen. Anderen nemen een shakeje vlak voor hun training of ze nemen er nog eentje voor het slapengaan om zo alsnog met voldoende eiwitten in de maag de spieren te laten rusten en herstellen.

Er is niet ├ę├ęn specifiek moment dat het beste is om een eiwitshake te nemen. Het belangrijkste voor het herstel en de groei van je spieren is dat je iedere dag voldoende eiwitten binnenkrijgt. Het liefst verspreid over de dag, je lichaam en je spieren zijn immers 24 uur per dag actief (of passief, maar wel actief aan het herstellen).

Met apps als MyFitnessPal kun je bijhouden wat je eet en daarmee zie je direct hoeveel calorie├źn, koolhydraten, vetten ├ęn eiwitten je binnenkrijgt. Zo heb je ook makkelijk inzichtelijk of je nog een eiwitshake kunt gebruiken om die dag aan het benodigde aantal eiwitten te komen.

man in fitness gym met eiwitshake

Voor- en nadelen eiwitshakes

Nu je weet wat eiwitshakes zijn, wat het belang van voldoende eiwitten is en hoeveel je er dagelijks nodig hebt, zetten we op een rijtje wat de voor- en nadelen van de shakes zijn. Te beginnen met de voordelen:

  • Snel veel eiwitten binnenkrijgen
  • Voorkomt dat je de hele dag aan het eten bent (bij bulken)
  • Gevuld gevoel met weinig calorie├źn (bij afvallen)
  • Makkelijk mee te nemen naar sportschool of op reis
  • Vele smaken, genoeg om te vari├źren

En dan de nadelen:

  • Eiwitshakes kosten geld
  • Toegevoegde smaak- en kleurstoffen en suikers
  • Te veel eiwitten is niet goed (overschrijd dus niet het maximum)

Pro tip: Extra snel veel eiwitten binnenkrijgen? Voeg dan eiwitpoeder toe aan je bak met kwark. Zo krijgt je naturelle kwark ook nog eens een lekker smaakje. Wel goed roeren!

Welke eiwitshakes moet ik kopen?

Als je online zoekt naar eiwitshakes vind je heel veel verschillende soorten en maten eiwitpoeder die je kunt kopen. De ene keer wordt gesproken over eiwitpoeder, de andere keer over proteïne, en dan weer of whey eiwit. Zoals eerder gezegd zijn eiwitten en proteïnen exact hetzelfde.

Er is nog wel een verschil tussen whey en case├»ne eiwitten. Die eerste zijn zogenaamde ‘snelle’ eiwitten die relatief snel door je lichaam worden opgenomen. Case├»ne eiwitten zijn het tegenovergestelde, de zogeheten ‘langzame’ eiwitten.

Dan zijn er nog heel veel verschillende smaken eiwitshakes. Van vanille tot aardbei en van chocolade tot karamel. Heb je geen idee welke je lekker vindt? Er bestaan ook proefpakketten waarin je van elke smaak eentje krijgt. Dan kun je jouw favoriet bepalen en die vervolgens groot inslaan.

Want groot inslaan loont. Eiwitpoeders worden aangeboden van kleine zakjes met ├ę├ęn of enkele porties, tot grote tonnen en zakken van meerdere kilo’s. Uiteraard zijn die grotere verpakking goedkoper als je het terugrekent naar een enkele schep poeder.

En het voordeel van online bestellen? Je hoeft niet zelf te sjouwen met een paar kilo aan eiwitshakes! ­čśë

Conclusie: Is eiwitshakes kopen zinvol of niet?

Bijna al het dagelijkse voedsel dat we eten, bevat eiwitten. Train je meerdere keren per week (intensief), ben je aan het bulken of wil je je gains op niveau houden? Dan kan het handig zijn om eiwitshakes te kopen. Met een shake krijg je snel veel eiwitten binnen met relatief gezien weinig calorie├źn. Het is eenvoudig mee te nemen en makkelijk te maken, want je hebt altijd wel water bij de hand (vergeet niet even 30 seconden goed te schudden).

Eiwitshakes kopen, is het slim om te doen of kun je best zonder? Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn eiwitten belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Met name voor spieropbouw en spierherstel is het noodzaak om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Ik ben zelf een liefhebber van eiwitshakes en neem er altijd eentje mee voor na mijn fitnesstraining. Daar houd ik het ook bij, want met het normale eten zorg ik ervoor dat ik ook veel eiwitten binnenkrijg. Maar zeker op trainingsdagen kan ik wel wat hulp gebruiken om de dagelijkse benodigde eiwitten binnen te krijgen.

Kortom: Eiwitshakes kunnen een goede aanvulling zijn op je voedingspatroon. Er zijn tal van smaken, je bepaalt zelf wanneer en hoe vaak je een shakeje neemt en met het online kopen van eiwitshakes heb je het supplement snel in huis. Klik hier om de top 5 favoriete eiwitshakes te zien en direct te bestellen.

Je koopt eiwitshakes makkelijk en snel via bol.com of Body & Fit.